Driver du en webshop, er du næppe uenig i, at der er mange tal, der er værd at holde styr på. Man skal holde styr på både besøgstal, omsætning, konverteringsrate og meget andet.
Hvad der gør det endnu mere vanskeligt er, at disse tal typisk findes i flere forskellige systemer. Derfor er det ikke alle, der føler, at det er nemt at få et overblik over dem.
Heldigvis er det relativt nemt at løse, da det blot kræver, at man får lavet et eller flere markedsførings dashboards. På disse kan du samle alle tal, du mener, der har relevans for dette.
Mange tal at holde styr på
Som der er angivet herover, er der mange tal at holde styr på, hvis du driver din egen webshop. Det gør sig gældende, uanset om det er en stor eller lille webshop, der er tale om.
Hvis du gerne vil gøre det nemt for dig selv, bør du samle dem på et dashboard. Beslutter du dig for at gøre dette, er det dog vigtigt, at du nøjes med de tal, der faktisk har betydning.
Vælger du blot at vise en masse tal frem på et dashboard, kan det nemt blive mere forvirrende end gavnligt. Derfor er det vigtigt, at du nøje overvejer, hvad der giver mening for dig at vise.
Disse tal er værd at holde øje med
Der er mange tal, der er værd at holde øje med, hvorfor de er gode at have med på dit dashboard. Blandt andet kan det være en idé at vise følgende:
- Omsætning
- Marketingudgifter
- Besøgstal
- Konverteringsrate
Om du blot ønsker at vise tallene for den pågældende dag eller ej, er op til dig. Mange beslutter dog at vise tallene fra både uge og måned.
Hertil vælger mange at sætte deres dashboard op, så de kan sammenligne tallene. Det kan f.eks. være, at man vil sammenligne dagens omsætning med gårsdagens.
Kan også bruges til andre formål
De fleste webshopejere bruger deres dashboard til at skabe et overblik over omsætning, marketingindsats m.m.
Det betyder dog ikke, at det er det eneste, de kan bruges til. Mange har også god succes med at bruge dem til kundeservice, hvor de f.eks. kan vise antal henvendelser, der mangler at blive besvaret, kundetilfredshed m.m.
Hvordan du vælger at bruge dashboards i din forretning, er selvfølgelig op til dig selv, da du bedst selv ved, hvordan de kan gøre gavn i din forretning.