Genindret kontoret efter en længere pause

Efter en længere sygemelding, rejse, barsel eller pandemi skal arbejdet på kontoret igen sættes i gang. Til din store forundring vil du formentlig bemærke, at din kontorplads har nogle mangler eller udfordringer, du skal forholde dig til. Disse udfordringer er måske kommet, mens du har været væk, eller måske har du aldrig bemærket, at du manglede visse kontorartikler eller kontormøbler. En pause væk fra kontoret giver et frisk syn på arbejdet og indretningen på kontoret. Du stiller spørgsmålstegn til de ting, som altid bare har været på den måde – og nye behov opstår.

Indkøb til kontoret eksploderede

Da landet lukkede ned grundet covid-19, skete noget lignende for de mange kontoransatte, som skulle indrette et hjemmekontor. Pludselig eksploderede salget af kontormøbler og kontorartikler via f.eks. engsig. Behov for konvolutter, kuverter, kontorstole m.m. voksede til nye højder i privaten. Hjemmekontoret levede på ingen måder op til de høje krav, den kontoransatte ville sætte til sin kontorplads på arbejdet. Derfor måtte der ændres og indkøbes, så kvaliteten af arbejdet kunne forblive på samme niveau – nogenlunde.

Det var dog ikke det eneste klarsyn, kontorarbejderne fik, da arbejdet på kontoret blev sendt hjem i privaten. I tråd med det klarsyn mange fik, da de vendte tilbage efter en længere pause, blev de ansatte også bevidste om, at deres arbejde kunne foregå under andre rammer. Der var rod på kontorbordet, som kunne undgås eller begrænses. Der var papirer, som ikke behøvede at blive printet. Der var pludselig en mulighed for at se på arbejdet med nye, friske øjne. Og det er de friske øjne, som skal bruges, når du vender tilbage i kontorbygningen igen.

Tilbagevenden efter en lang pause

Det kan være tid til, at kontormøblerne ændres, at stemplerne fjernes fra dit bord, at papirbunker smides ud, og at du får mere plads og rum til at tænke og arbejde. Hvis du møder den åbenbaring, skal du bruge den. Efter en uge eller to begynder tingene igen at være, som de nu engang er. Vi tilvænner os den situation, de møbler og de artikler, vi nu engang har. Derfor er særligt starten efter den lange barsel, sygemelding eller hjemsendelse vigtig for dit kommende arbejde.

Brug de friske og klare øjne til at finde de ubrugelige ting, de irriterende møbler og de uhensigtsmæssige redskaber, og smid dem ud, eller udskift dem. For selvfølgelig er det ikke kun udsmidning af møbler eller artikler, der vil give mening for din forbedrede kontorplads. Nye og nødvendige indkøb skal foretages, hvis du ved, at det fremmer dit arbejde. Alt andet ville være fjollet for den optimale og gode arbejdsstation.