Salgsdashboard til webshop: Giver det mening at investere i?

Hvis du driver en webshop, er du næppe i tvivl om, at det er vigtigt, at du holder øje med dine tal. Der er flere ting, der er vigtige at holde øje med, men især din omsætning og dine udgifter.

Der er flere grunde til, at det er vigtigt, men det handler især om, at det kan gå stærkt, når man markedsfører sig på nettet. Med andre ord, så kan dine omkostninger stige hurtigt – og så skal omsætningen helst følge med.

For at sikre, at du hele tiden har en finger i jorden i forhold til, hvad der sker i din webshop, bør du investere i et salgsdashboard, da tallene her på bliver opdateret i realtid.

Hold øje med omsætningen i realtid

En af de klare fordele ved et salgsdashboard er, at det giver dig mulighed for at se din omsætning i realtid. Det er altid en klar fordel, at man har et godt indblik i, om man omsætter, som man har forventet, at man vil.

I denne forbindelse er det dog vigtigt at understrege, at omsætningen ikke er det eneste afgørende aspekt. Det er nemlig endnu vigtigere at sikre, at man formår at skabe et overskud. I sidste ende er det nemlig det, det drejer sig om.

Mange bruger dog omsætningen til at sikre, at man opnår den mængde salg, man skal. Derfor er det også et tal, som de fleste gerne vil have med på sit sales dashboard. 

Få vist dine marketingomkostninger

Det er også en god idé, at du får vist de udgifter, du har til marketing. Dermed vil du lynhurtigt kunne se, om du f.eks. har brugt for mange penge på marketing, set i forhold til, hvor mange salg, det har resulteret i.

Hertil vil du også kunne se, om der ikke er blevet brugt det store på marketing. Hvis der ikke er det, kan det være et tegn på, at dine annoncer ikke kører, som de skal, og dermed heller ikke bruger det budget, der ellers er allokeret til dem.

Det vidner også om, at der er flere gode grunde til, hvorfor du skal sørge for at hente dine marketingomkostninger ind på dit dashboard. Gør du det, så vil du også have lettere ved at vurdere, om du laver overskud på daglig basis.

Du laver helt selv dit dashboard

Når du vil lave et salgsdashboard, er det helt op til dig selv, hvad du vil have vist på det. Det er en af de klare fordele ved disse dashboards, da man dermed er sikker på, at de kan tilpasses til ens specifikke forretning.

Derfor skal du naturligvis sørge for, at det bliver brugt på en måde, der giver mening for dig. Der er også rigtig mange webshops, der primært bruger disse dashboards til at vise, om de kan følge med antallet af kundehenvendelser.

I et sådant tilfælde er det dog ikke et salgsdashboard, man skal have fat i, men derimod et KPI-dashboard. Som regel er det dog den samme udbyder, der står bag begge dele.