Sådan gør du din hjemmeside brugervenlig

Når du har en hjemmeside, er det vigtigt, at du gør den så brugervenlig som muligt. Er din hjemmeside ikke brugervenlig, vil de besøgende forsvinde i løbet af få sekunder. Det giver ingen konverteringer.

Vi har i dette indlæg samlede tre gode råd til, hvordan du kan gøre din hjemmeside brugervenlig. De tre råd omhandler:

  • Hav en overskuelig forside.
  • Gør det intuitivt for brugeren at bevæge sig rundt.
  • Intet skal være implicit.

Hav en overskuelig forside

Den besøgende bliver ofte mødt af din forside som det første. Allerede her skal du gøre meget ud af at gøre det brugervenligt. Det er en make or breake-situation, når de besøgende lander på din forside.

Du er nødt til at gøre det overskueligt for de besøgende, når de er på din forside. Det er en fordel at gøre det nemt for dem at få et overblik over, hvad din hjemmeside egentlig omhandler og indeholder.

Et godt bud på en god og brugervenlig forside er festli.dk. Her er der nemlig en overskuelig oversigt over de forskellige kategorier, du kan finde på deres hjemmeside. Det gør det brugervenligt for den besøgende at finde det, vedkommende egentlig er på udkig efter.

Gør det intuitivt for brugeren at bevæge sig rundt

Forsiden er jo typisk kun første milepæl. Derfra vil den besøgende typisk bevæge sig videre til en underside for at finde relevante produkter eller information.

Er det svært for den besøgende at finde rundt på hjemmesiden, går det ud over brugervenligheden. Du skal derfor gøre meget ud af at gøre det intuitivt at bevæge sig rundt på hjemmesiden. Det skal være nemt at finde ud af, hvilke forskellige muligheder der er på siden.

Gør du det nemt at manøvrere rundt på din hjemmeside, gør du livet meget nemmere for de besøgende. Det medfører, at de typisk vil blive hængende lidt længere på din hjemmeside.

Intet skal være implicit

Hvis de besøgende har fundet et relevant produkt, skal det være nemt at finde ud af, hvordan de køber det. Det skal ikke være implicit, at de skal klikke på en rød knap. Sørg for, at det fremgår tydeligt, at de tilføjer et produkt til kurven, når de klikker et bestemt sted.

Det er vigtigt, at du helt eksplicit, gør det nemt for den besøgende at købe eller foretage en anden form for handling. Det øger nemlig dine chancer for flere konverteringer. Det kan derfor helt sikkert betale sig at bruge ressourcer på at gøre din hjemmeside brugervenlig.