Indret din webshop optimalt – 3 gode råd

Er du virksomhedsejer, der allerede driver en online webshop? Eller går du med tankerne om at opstarte en webshop, som kan igangsætte dit kommercielle eventyr? Uanset om du allerede er etableret på det online marked eller drømmer om det, gælder det ultimativt om at skabe dig en solid hjemmeside. Og dét kræver optimal indretning.

Denne opgave er dog lettere sagt end gjort. Men bare rolig – hjælpen er nær. Nedenfor får du ganske kvit og frit tre skarpe råd til, hvordan du optimerer din hjemmesideindretning eller skaber en optimal webshop fra bunden.

Bliv attraktiv med et bruger- og Google-venligt webdesign

Det første vigtigt råd er kort fortalt at gøre din webshop så attraktiv som overhovedet muligt. Det gælder ikke bare over for internetbrugerne, som er dine potentielle kunder, men i den grad også Google.

Vejen til at tiltrække potentielle kunder går først og fremmest igennem det brugervenlige webdesign. Opbyg en intuitiv og logisk indrettet website-struktur, der er nem og hurtigt at navigere i for brugerne. Integrer desuden tydelige “call to action”-knapper, der opfordrer til interaktion og køb.

Derudover bør du også sikre dig, at både dit indhold og webdesign er søgemaskineoptimeret, så dine produkter og ydelser rent faktisk ranker godt og dukker op i brugernes søgninger.

Tænk i målgruppe- og behovsorienteret kommunikation

Det andet gode råd er at tænke meget målgruppe- og behovsorienteret, når du kommunikerer på din webshop. Få lavet de nødvendige målgruppeanalyser, og track løbende på besøgendes (søge)adfærd.

Hvis du først får identificeret de potentielle kunders behov og ønsker, vil du også kunne målrette din kommunikation og strategiske annoncering, så det giver afkast.

Dette kan være med til at gøre din kommunikation mere effektiv og skarptskydende, så du rammer direkte ind i brugernes hjerter. Og lige så vigtigt deres pengepunge.

Skab et konsistent brandudtryk på tværs af undersider

Det sidste gode råd omhandler din webshops branding og online ansigt udadtil. Det gælder om at være ultraskarp i formidlingen af dit brand på webshoppen. Det betyder blandt andet at være 100% konsistent i dit visuelle og tekstuelle udtryk – på tværs af samtlige undersider og andre digitale kanaler.

En sådan “rød tråd” vil betyde, at dit varemærke og webdesign står meget tydeligere i forbrugernes bevidsthed – som “top of mind”-brand. Husk altid at få styr på dine ophavsrettigheder i forhold til dit brand og varemærker. Her anbefales det altid at have en kyndig advokat med på råd, der sikrer dig mod uretfærdigheder og misbrug af dit brand.

Har du som minimum styr på ovenstående tre punkter? I så fald er du allerede rigtig langt med den optimale indretning af din webshop.